Hoe geef je leiding aan de nieuwe generatie?

SmitDeVries

07 oktober 2022 | Achivers

Toen ik bij een multinational verantwoordelijk werd voor Talent & Leadership development, maakte ik kennis met het belang van het waarderen van de diversiteit die de verschillende generaties op de werkvloer met zich meebrengen.

Om je als werkgever te onderscheiden op de arbeidsmarkt, moet je tegenwoordig flink aan de bak. Bijna iedere organisatie staat te springen om personeel. Hoe zorg je er nou voor dat jongeren bij jou willen werken en minstens zo belangrijk: bij jou willen blijven werken?

Wat vindt de nieuwe generatie belangrijk?

Het is belangrijk te onderzoeken welke keuzes belangrijk zijn voor de nieuwe generaties op de werkvloer: die van de millennials en generatie Z. Welke overwegingen maken zij bij hun keuze in hun eerste of tweede baan na hun studie? Bij de multinational maakte ik vervolgens een doorvertaling door het ontwikkelen van een opleidingsprogramma op maat, een traineeship, dat bijdraagt aan zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. Want als er iets belangrijk is voor de nieuwe generatie, dan is dat ontwikkeling, ontwikkeling en nog eens ontwikkeling!

Omgaan met young professionals

Als programmamanager had ik op de inhoud van het opleidingsprogramma invloed. Ik besteedde veel zorg aan de selectie van het juiste trainingsbureau. Ik koos inhoudelijke onderwerpen die duidelijk naar voren kwamen als belangrijk vanuit de diverse onderzoeken (bijvoorbeeld de onderzoeken van Aart Bontekoning – Sociaal psycholoog en Generatie expert). Zorgde voor voldoende intervisiemomenten, want leren van elkaar staat ook hoog op het wensenlijstje. Aan mijn voorbereiding kon het niet liggen, die was goed afgestemd.

Maar je voelt het al aankomen… waarop had ik geen, of in ieder geval in mindere mate, invloed? Dat was de manier waarop de oude generatie omging met deze nieuwe generatie. Met al haar nieuwe ideeën om verbeteringen door te voeren. Want het werd al heel snel duidelijk dat die nieuwe ideeën eigenlijk helemaal niet gewaardeerd werden. ‘Ze komt pas net kijken’ en ‘Wie denkt hij wel niet dat hij is met zijn 3 maanden werkervaring’? Daarnaast vond ik dit echt een hele typische opmerking: als je geen 60 uur per week werkt, heb je geen ambitie.

De generatiekloof

Ik kwam erachter dat het belangrijk was om intern, bij de leidinggevenden van deze young professionals, bewustwording te creëren over het verschil in generaties. Wat krijg je mee in je jeugd, vanuit jouw opvoeding. Wat was ‘in jouw tijd’ belangrijk. En welk effect heeft dit op de manier waarop jij kijkt naar deze nieuwe generatie? Welk effect heeft dit op de manier waarop jij leidinggeeft, ruimte geeft aan nieuwe ideeën en samenwerkt? Want dat is uiteindelijk waar iedereen binnen elke organisatie naar op zoek is: werkplezier, betere prestaties en een fijne samenwerking.

Precies dáár moesten we aandacht aan besteden! In deze sessies stonden we stil bij een stuk context. Zoals wat is een generatie eigenlijk? Volgens de Dikke Van Dale is een generatie een ‘groep van ongeveer gelijktijdig geboren mensen’. Elke generatie is opgebouwd uit een periode van 15 jaar, ook wel leeftijdscohort genoemd. Deze hebben de nodige zaken met elkaar gemeen. Ontwikkelingen op gebieden als economie, technologie en oorlog, bijvoorbeeld.

Dit zorgt vaak voor heel veel herkenning. Maar ook heel veel gelach! Want wat in jouw tijd heel normaal was, is tegenwoordig gewoon zo anders.

Mijn tips

  • Zorg dat jij de nieuwe generatie begrijpt. Ga ook het gesprek aan met de young professionals in je organisatie.
  • Onderzoek waar hun energie zit. Waar krijgen ze energie van? En net zo belangrijk, waar lopen ze op leeg?
  • Geef ruimte voor ontwikkeling. Dat kunnen naast een opleiding ook interne groei of het oppakken van nieuwe initiatieven zijn.

Training Leidinggeven aan de nieuwe generatie

Daarom hebben we bij Achivers de training Leidinggeven aan de nieuwe generatie dit najaar op de agenda gezet. Omdat we het jou en je collega’s gunnen om je te verdiepen in dit onderwerp. En hiermee samen te groeien, de onderlinge samenwerking en communicatie te verbeteren.

Want vergeet niet: 40% van de nieuwe generatie staat vaak al met één been buiten – op zoek naar een betere werkgever of leidinggevende die wel oog heeft voor hun persoonlijke ontwikkelbehoefte.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven