Ben jij een manager of een leider?

SmitDeVries

12 april 2021 | Achivers

De titel manager is in deze tijd eigenlijk behoorlijk misleidend. Want wie zich in deze tijd nog als manager opstelt, zal het lastig krijgen om draagvlak in het team te verdienen. En dat is niet zo gek. Als je de definitie van ‘manager’ opzoekt, dan vind je verschillende betekenissen die er als volgt uitzien:

Manager: iemand die processen stuurt, die het handelen van anderen op gang brengt. Hij neemt als leidinggevende voortdurend beslissingen over wat er gedaan moet worden, hoe, en door wie.

Het is nogal een narcistische rol, als je deze definitie leest. Waar zou het bedrijf zijn zonder de manager, zou je bijna denken. Ik mis hier termen als samen, coachen, team, faciliteren, verbinden en ga zo nog maar even door.

Wanneer ben je een goede leidinggevende?

Natuurlijk heb je als leider of manager een andere verantwoordelijkheid in het team. Maar een goede leidinggevende is écht een onderdeel van het team. En je hoeft in die rol niet altijd de wijsheid in pacht te hebben. Het is juist heel goed om je kwetsbaar op te stellen. En je teamleden om hulp te vragen. Daar is niks mis mee. En eigenlijk is het ook een waardering voor je team: je neemt hen serieus, hun mening is ook belangrijk.

“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.” -Afrikaans spreekwoord

Ga het gesprek aan

En niet minder belangrijk, het handelen van anderen op gang brengen. Een moderne leider gaat hiervoor het gesprek aan met het teamlid. Het gaat er niet zozeer om dat anderen op gang gebracht moeten worden. Als leider kijk je naar de talenten van je teamleden en zorg je ervoor dat zij goed uitgerust zijn. Dat zij de kennis en vaardigheden hebben. En dat zij de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Dan hoef je verder niet zoveel aandacht te geven aan ‘het op gang brengen’.

“If everyone is moving forward together, then success takes care of itself.” -Henry Ford

Aansturen op een coachende manier

Opdrachten geven, dat is wat een manager doet. Zorgen dat de klus geklaard wordt. Daarbij wordt vaak geen rekening gehouden met het individu. En dat is jammer.

Een coachende manier van aansturen levert uiteindelijk veel meer op. Door in gesprek te blijven met je teamlid en ruimte te geven voor inbreng, zorg je ervoor dat hij/zij zich kwetsbaar durft op te stellen.

“Respect is a two-way street, if you want to get it, you’ve got to give it.” -Jenny Garret

Boost je leiderschapsskills

Wil jij je leiderschapskwaliteiten een boost geven? Op een manier waarbij je vanuit zelfvertrouwen handelt, koersvast blijft en je jouw team tevreden houdt? Volg dan onze leiderschapstraining. En haal het beste in jezelf en je team naar boven.

Binnenkort geven we je meer tips over goed leiderschap.

Deel dit bericht

Bel direct
Stuur e-mail
Maak afspraak
Scroll naar boven